Kjenner du meg godt (eller følger meg på Instagram) vet at grønne smoothies er greia mi. Jeg spiser minst én om dagen, gjerne to. På travle dager tar jeg den med på farten i en shaker, men aller helst lager jeg den med en tykk konsistens så det blir en smoothiebowl jeg kan toppe med masse digg.

Jeg bruker ingen fast oppskrift og lager den etter «tar det jeg har» prinsippet. Allikevel er det noen basisingredienser som går igjen. Her får du min favorittsmoothie med tips til hva du kan tilsette for å finne din favoritt.

Ingredienser

Base:

  • Fryst spinat (5-7 ‘puter’)
  • Banan (1/2-1 stk, gjerne fryst)
  • Proteinkilde: Kesam, gresk yoghurt, cottage cheese, egg, proteinpulver
  • 1-2 never havregryn
  • Kanel, ingefær og sitronsaft
  • Søtning: sukrin/honning/agave/stevia
  • Væske: vann, melk eller juice til ønsket konsistens

Valgfritt:

  • Fryst/ferske bær og frukt
  • Egg eller avokado (bidrar med sunt fett og gjør smoothien ekstra kremet)
  • Linfrø eller chiafrø
  • Juice, melk eller Biola
  • Superfood pulver som matcha, maca etc (unødvendig men gir smak)
  • krydder og urter 
  • Topping: nøtter, bær, tørket frukt, cottage cheese, yoghurt, kokoskrem, granola

Oppskrift

  1. Bland alle ingrediensene sammen i en blender. Juster mengden væske etter ønsket konsistens. Mindre væske = tykkere smoothie.
  2. Smoothiebowl: hell i en skål og topp med granola, tørket frukt, bær, hakkede nøtter etc.

Notater:

  • smoothie er supert å lage i forveien og ta meg seg på farten. Den holder seg godt i kjøleskapet et par dager.
  • Velg laktosefritt om nødvendig.
  • Hvor mye du tilsetter av hva kommer an på hvor sulten du er og om du skal spise/drikke den som et mellommåltid eller hovedmåltid.

Ps: lager du noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på instagram! Tagg @pt_tonjemeinstad og #tonjesmuskelmat så jeg ser hva du lager 🙂

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email