Mange forbinder popcorn med noe usunt og fetende. Det behøver det absolutt ikke være! Popper du popcornet selv får du en mye sunnere (og bedre!) snack enn det salte og fete micropopcornet du får kjøpt i butikken. Hjemmepoppet popcorn inneholder lite fett og kalorier, i tillegg til kostfiber som er bra for fordøyelsen. Ta frem kjelen og pop popcorn på den gammeldagse måten!

Ingredienser

  • 100 g upoppet popcorn
  • 1-2 ss olje (raps-, solsikke – eller kokosolje)
  • Sjokoladesaus eller smeltet sjokolade
  • Havsalt

Oppskrift

  1. Finn frem en stor kjele og ha i olje og havsalt.
  2. Skru platen på høy varme. Når oljen har blitt varm har du i popcornkjernene og tar gryten av varmen. Rist på kjelen slik at oljen og saltet fordeler seg på alle kornene. 
  3. Sett kjelen tilbake på platen, senk varmen til middels og vent på at alle kornene skal poppe. Det kan være lurt å riste lit underveis så popcornet ikke svir seg fast i bunn. Når det går noen sekunder mellom hvert pop er de ferdige. 
  4. Fordel popcornet i skåler og topp med sjokoladesaus/smeltet sjokolade og en ekstra klype havsalt.

Ps: lager du noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på instagram! Tagg @pt_tonjemeinstad og #tonjesmuskelmat så ser jeg hva du lager 🙂

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email