Disse vaflene smaker som eplekake men er sunne nok til å spises til frokost, lunsj og kvelds. Jeg brukte hjemmelaget eplesyltetøy av norske epler (noe som gjør de ekstra gode) men du kan selvfølgelig bruke det eplesyltetøyet du har tilgjengelig. 

Ingredienser 

(ca. 6 vafler)

  • Ca. 2 dl eplesyltetøy (oppskrift her: https://www.tonjesmuskelmat.no/sukkerfritt-eplesyltetoy-med-kanel-og-vanilje/)
  • Ca. 1 dl soyayoghurt/kesam/cottage cheese
  • 2 egg
  • Ca. 2 dl mel (jeg brukte en blanding av grov glutenfri melblanding og havremel)
  • 1 ts bakepulver
  • 2 ts kanel 
  • 1 ts kardemomme
  • 1 klype salt 
  • Valgfritt: noen dråper mandelessens ++ ekstra søtning (honning, sukrin gold, brunt sukker etc)

Oppskrift

  1. Bland sammen egg, eplesyltetøy og yoghurt til du får en jevn røre. Tilsett krydder, bakepulver og mel til du får en jevn røre. Hvor mye mel du trenger kommer an på hvilken meltyper du bruker. Tilsett litt og litt og juster underveis til du får en passe tykk vaffelrøre.
  2. La røren stå mens vaffeljernet blir varmt, stek vaflene og nyt lune vafler med salt eller søtt pålegg.

Notater

  • Soyayoghurt kan erstattes med kesam, cottage cheese, vaniljeyoghurt eller lignende. Her har du også en gylden mulighet til å bruke eventuelle rester av rømme, créme fraîche etc du har stående i kjøleskapet.
  • Anbefaler å bruke hjemmelaget eplesyltetøy, men eplesyltetøy fra butikken går helt fint. Velg gjerne en type med mye frukt og lite tilsatt sukker.
  • Bruk den meltypen du ønsker/tåler.
  • Hvor mye søtning du tilsetter kommer an på hvor søte vafler du ønsker og hvor søtt syltetøyet du bruker i røren er. Smak deg frem. 

Har du laget noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på Instagram og tagg #tonjesmuskelmat og @pt_tonjemeinstad så ser jeg hva du lager! 🙂 


Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email