Hvis du forventer at denne dippen skal smake som en skikkelig usunn amerikansk ostdipp blir du nok skuffet – det skjønner du så fort du leser ingredienslisten 😉  Er du derimot ute etter en sunn og god dipp med et hint av ostesmak har du kommet til rett sted.

Denne dippen passer perfekt til deg som er laktoseintolerant, ikke tåler melkeprodukter, har et plantebasert kosthold…eller bare ønsker en sunn og god dipp. Den inneholder næringsgjær (enkelt forklart: deaktivert gjær) som inneholder en rekke vitaminer og mineraler. Produktet er ofte tilsatt vitamin B12 og er derfor en populær B12-kilde hos veganere. Det er også en fullverdig proteinkilde. Mange mener det smaker litt som ost, prøv å se hva du syntes.

Ingredienser

  • 100 g blomkål
  • 150 g kikerter 
  • 2 ss næringsgjær (nutritional yeast)
  • 1/2 – 1 stk chili (eventuelt chilipulver)
  • Salt, pepper og hvitløkskrydder
  • Ca. 0,5 dl plantemelk eller vann (anbefaler cashewmelk)
  • valgfritt: vårløk

Oppskrift

  1. Del blomkålen opp i biter og kok/damp den mør.
  2. Skyll kikertene og del chilien opp i store biter. Jeg anbefaler å fjerne noen av frøene, med mindre du er veldig glad i sterk mat. Ha blomkålen, kikertene, chili og næringsgjæren i en foodprosessor/blender og bland til du får en jevn masse. Tilsett litt og litt væske til du oppnår ønsket konsistens. Smak til med krydder. Rør inn en god neve hakket vårløk til slutt for å sette prikken over i’en, Server med nachochips, grønnsaksstaver, som tilbehør til middagen (nydelig til taco!), som pålegg eller som fyll i wraps. 

Notater

  • Kikerter kan erstattes med hvite bønner.
  • Sørg for at blomkålen er ordentlig mør før moser den.
  • Du kan bruke fersk hvitløk istedenfor pulver.
  • Fersk chili kan erstattes med chilikrydder.

Ps: lager du noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på instagram! Tagg @pt_tonjemeinstad og #tonjesmuskelmat så ser jeg hva du lager 🙂

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email