«Fish’n’chips» er engelskmennenes svar på fast food. Tradisjonelt sett er denne retten panert i næringsfattig mel og frityrstekt og regnes derfor ikke som et sunt måltid. Ved å endre på paneringen og tilberedningsmetoden ender du opp med et sunt og godt fiskemåltid. Jeg serverte retten med råkost, bacon og aioli men tilbehøret velger du helt selv. Velbekomme! 

Ingredienser

(4 porsjoner)

  • 600-800 g torsk (eller annen hvit fisk, fersk eller opptint)
  • 2 egg 
  • 250 g baconterninger/smårettskinke 
  • 250 g råkost
  • 8 store poteter
  • Sesamfrø
  • valgfritt: salt, pepper, timian/urter, potetbåtkrydder

Oppskrift

  1. forvarm stekeovnen til 200 grader.
  2. Kutt opp potetene i båter, ha i en bolle og ringle over olje og krydder. Bland alt godt sammen til potetbåtene er dekket, sprek utover et bakebrett og stek på 200 grader i ca. 40 min til potetbåtene er gyldne og sprø på utsiden. Snu dem gjerne underveis.
  3. Del opp torsken i skiver. Pisk eggene lett sammen en bolle og hell sesamfrø (+ timian/urter i en annen bolle). Sett til side.
  4. Stek bacon/skinke i litt olje i en stekepanne. Sett dette til side mens du steker fisken i samme panne. Dypp fisken i egg og deretter i sesamfrø og stek fisken i ca. 3-5 min på hver side til den er gjennomstekt (om du dropper bacon/skinke kan du krydre fisken med litt salt og pepper slik at paneringen får litt mer smak).
  5. Server fisken og potetbåtene med råkost og aioli og ny en sunn fish’n’chips-middag.

Notater

  • Bruk den fisketypen du lønsker. Anbefaler hvit fisk.
  • Tilbehøret er valgfritt.
  • Fisken kan ovnsbakes men vil ikke få like fin stekeskorpe. 

Ps: lager du noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på instagram! Tagg @pt_tonjemeinstad og #tonjesmuskelmat så ser jeg hva du lager 🙂

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email