Sjømatpasta er utrolig godt, supersunt og overraskende enkelt å lage. Denne retten gir deg masse gode næringsstoffer og kan serveres til både hverdag og fest. Hva med å bytte ut den tradisjonelle «pasta med kjøttsaus» middagen med denne sjømatvarianten? 

Ingredienser 

  • 200 g laks
  • 100-150 g blåskjell (jeg brukte fryste)
  • 2 porsjoner fullkornspasta (ca. 150 g)
  • 4 stk soltørket tomater
  • Ca. 150 g fetaost i olje 
  • Ca. 200 g broccoli (fryst eller fersk)
  • 1 terning fiskebuljong
  • Sitron
  • Salt og pepper 
  • Valgfritt: pinjekjerner 

Oppskrift

  1. Del opp broccolien og de soltørkede tomatene. Del laksen i terninger på ca. 2 cm og gjør klar blåskjellene.
  2. Kok opp ca. 2 dl vann med fiskebuljong. Ha i pastaen og følg koktetiden på pakningen (7-10 min). Ha i broccolien når det er 3-4 min igjen av koketiden.
  3. Stek laksen i en panne i litt olje og ha i blåskjellene når de siste 3 min av steketiden. Krydre med salt og pepper.
  4. Hell vannet av pastaen med broccoli. Fordel pastaen på dype tallerkner, ha over sjømatblandingen, de soltørkede tomatene og fetaost i terninger. Topp det hele med pinjekjerner, oljen fra fetaosten og masse kjærlighet. 

Notater

  • Bruk gjerne andre typer sjømat som reker.
  • Rør inn créme fraîche for en kremet pasta.
  • Bruk de grønnsakene du ønsker.

Har du laget noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på Instagram og tagg #tonjesmuskelmat og @pt_tonjemeinstad så ser jeg hva du lager! 🙂 

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email