Knasende sprø kjeks rike på proteiner og kostfiber? Yes please! Ikke la deg skremme av at disse inneholder bønner, det kjennes ikke på smaken men øker både protein – og fiberinnholdet i kjeksene. Denne gangen har jeg laget runde kjeks, men du må gjerne lage knekkebrød istedenfor. 

Ingredienser

  • 170 g hvite bønner (f.eks borlotti)
  • 2 ss linfrø
  • 100 g grovt mel (f.eks havremel)
  • 20 g gresskarfrø 
  • Valgfritt krydder 

Oppskrift

  1. Forvarm stekeovnen til 200 grader (varmluft). Bløtlegg linfrøene ved å blande 2 ss linfrø med 6 ss vann og la stå i minst 5 min. 
  2. Mos bønnene til puré og tilsett de bløtlagte linfrøene, melet, gresskarfrø og krydder. Bland alt godt sammen og form kjeks med fuktige hender eller spre røren tynt utover et stekebrett kledd med bakepapir. Jeg fikk 9 kjeks.
  3. Stek først på 200 grader i ca 10 min til kjeksene er litt gyldne i kantene. Hvis du lager knekkebrød skjærer du de nå opp i passe store firkanter. Skru ned temperaturen til 180 grader og steke videre til de er gyldne og sprø (ca. 15 – 20 min). Avkjøl på rist eller skru av ovnen og la de stå til de er avkjølt for best resultat. 

Server gjerne kjeksene med guacamole og kremost eller topp knekkebrødene med ditt favorittpålegg.

Notater

  • Lag gjerne dobbelt porsjon når du først er i gang.
  • Gresskarfrø kan erstattes med andre type frø.
  • Jeg brukte havremel men du kan bruke andre grove meltyper.
  • Krydre etter smak. Jeg brukte salt, pepper, basilikum og chili.

Ps: lager du noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på instagram! Tagg @pt_tonjemeinstad og #tonjesmuskelmat så ser jeg hva du lager 🙂

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email