Du har kanskje hørt at sjokolademelk er lurt å innta etter trening, gjerne sammen med en banan? Det stemmer! Etter en treningsøkt trenger kroppen påfyll av nok og riktig næring for å fylle opp energilagrene og bygge deg sterke og sprekere. Sjokolademelk inneholder karbohydrater, proteiner og andre viktige næringsstoffer kroppen trenger for å restituere, pluss at den bidrar med å erstatte væsketapet. Legger du til en banan bygger du opp glykogenlagrene slik at du fortere er fit for fight!

Ingredienser 

(2 porsjoner)

  • 1 stk banan (godt moden, fryst eller fersk)
  • 4-6 dl lettmelk 
  • 2-4 ss kakaopulver
  • 2-4 ss honning 
  • Isbiter (valgfritt)

Oppskrift

  1. Bland alle ingrediensene sammen i en blender. Hvor mye melk, kakaopulver og honning du tilsetter kommer an på hva du liker. Mer kakaopulver gir en mørkere sjokoladesmak, mer honning gjør shaken søtere og mer melk vil gi en mer flytende konsistens. Smak deg frem! 

Notater

  • Jo mer moden bananen er jo søtere blir shaken. Bruker du en fersk banan anbefaler jeg å tilsette isbiter.
  • Bruk den melken du foretrekker. Vær obs på at plantebasert melk ofte ikke er like næringsrik som kumelk og dermed ikke har like god effekt på restitusjonen.
  • Honning kan erstattes med agavesirup eller sukker.
  • Oppskriften gir to små porsjoner eller én porsjon hvis du har hatt en skikkelig hardøkt.

Har du laget noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på Instagram og tagg #tonjesmuskelmat og @pt_tonjemeinstad så ser jeg hva du lager! 🙂 

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email