En kremet pastarett som kan tilpasses de fleste intoleranser. Sjømat inneholder mange viktige næringsstoffene og er spesielt rikt på omega 3, vitamin D, vitamin B12, jod, selen og proteiner. Fullkornspasta er mer næringsrik og fiberrik en vanlig pasta og er derfor et fornuftig valg i hverdagen. Lager du denne pastaretten til middag er du dessuten på god vei til å dekke Helsedirektoratet anbefalinger om å spise fisk til middag to til tre ganger i uken.

Ingredienser 

(2 porsjoner)

  • 200 g pasta (fullkorn)
  • 200 g laks
  • 2 ss creme fraiche (mager)
  • 1 terning fiskebuljong 
  • Soltørket tomater
  • Fetaost i terninger 
  • Vårløk
  • valgfritt: pinjekjerner/gresskarfrø til topping 

Oppskrift

  1. Kok opp pastavann sammen med en terning fiskjebuljong og kok pastaen etter anvisning på pakningen.
  2. Kutt laksen i terninger og stek i en panne sammen med scampi til fisken er gjennomstekt. 
  3. Kutt opp soltørket tomat og vårløk. Hell vannet av pastaen, ha pastaen tilbake i kjelen og rør inn creme fraich. Fordel pastaen på to tallerkner og topp med soltørket tomat, vårløk, fetaost, laks og scampi og tilslutt frø/kjerner. 

Notater

  • Fullkornspasta kan erstattes med annen type pasta (f.eks. glutenfri).
  • Créme fraîche kan erstattes med laktosefri variant eller plantebaserte alternativer (f.eks oatly Imat).
  • Tilsett gjerne annen sjømat som reker, blåskjell etc.
  • Her er en variant som ikke er kremet: https://www.tonjesmuskelmat.no/sjomatpasta/

Har du laget noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på Instagram og tagg #tonjesmuskelmat og @pt_tonjemeinstad så ser jeg hva du lager! 🙂 

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email