Kikertpannekaker (også kalt Socca eller farinata) består av kun tre ingredienser og er noe av det enkleste (og beste!) du kan lage. Kikerter inneholder blant annet jern, magnesium, kopper, folat, kostfiber og protein og gjør disse pannekakene både proteinrike og næringsrike. De er også naturlig gluten – og melkefrie. Spis som middagspannekaker med salt fyll, wraps eller som et sunt alternativ til tacolomper.

Ingredienser

(ca. 8 pannekaker)

  • 4 dl kikertmel
  • 4 dl vann
  • Valgfritt krydder (jeg bruke ofte hvitløkspulver, salt, pepper og røkt paprika)

Oppskrift

  1. bland sammen kikertmel, vann og krydder. La røren stå i minst 30 min (gjerne natten over). Stek pannekakene på middels varme i en smurt panne. Kikertpannekaker krever litt lengre steketid enn vanlige pannekaker. Tilsett mer vann for tynnere pannekaker og mindre væske for  tykke pannekaker. Server med valgfritt fyll. 

Tips til fyll:

  • Skinke.
  • Eggerøre.
  • Kylling, fetaost og soltørket tomat.
  • Avokado og kylling.
  • Kjøttdeig.
  • Bønner og/eller linser.
  • Tofu.
  • grønnsaker. 

Notater

  • Kikertmel kan du kjøpe på innvandrerbutikken/asiabutikken og går under navnet «gram flour» eller «besan flour». 
  • Pannekakene blir fort tørre hvis de står lenge. Har du pannekaker til overs bør du varme de opp før servering.
  • Røren holder seg godt i kjøleskapet (5-7 dager minst). Lag gjerne en stor porsjon med røre som du oppbevarer i kjøleskapet så har du ferske pannerkasker på 1-2-3.

Ps: lager du noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på instagram! Tagg @pt_tonjemeinstad og #tonjesmuskelmat så ser jeg hva du lager 🙂

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email