Kaffe + grøt = sant! Dette er den perfekt frokosten på en kjølig morgen når kroppen trenger litt ekstra hjelp til å våkne. Grove karbohydrater, sunt fett, masse proteiner OG koffein – en bedre start på dagen får man ikke!

Ingredienser

  • 1 dl havregryn (40 g)
  • 2 ss linfrø eller chiafrø
  • 0,5-1 dl kaffe 
  • 1-1,5 dl vaniljeyoghurt/kesam
  • Valgfri søtning (jeg brukte vaniljepulver og honning)

Oppskrift

  1. Bland kaffen og yoghurten godt sammen. Det skal være ca 2 dl væske tilsammen. Er du glad i kaffe bruker du 50/50 kaffe og yoghurt/kesam. 
  2. Tilsett deretter havregryn, linfrø/chiafrø og søtning og bland alt godt sammen.
  3. La blandingen stå i kjøleskapet over natten. Spis den kald eller varm den opp – like god uansett! Topp gjerne grøten med ett dryss honning eller karamellsaus (det gjorde jeg og kan absolutt anbefales!). 

Notater

  • Denne grøten kan også kokes som vanlig havregrøt. Da anbefaler jeg og koke den på kaffe (og eventuelt melk) og røre inn kesam/yoghurt på slutten. 
  • Mengde kaffe og søtning er avhengig av hva du liker. Smak deg frem. 
  • Du kan bruke melk eller yoghurt naturell istedenfor vaniljeyoghurt/kesam men det vil påvirke smaken. 

Ps: lager du noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på instagram! Tagg @pt_tonjemeinstad og #tonjesmuskelmat så ser jeg hva du lager 🙂

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email