Å investere i en PT er et stort (og ofte litt skummelt) steg for mange. Når du signere en kontrakt med en Personlig Trener signerer du også på å legge kontroll i noen andres hender og at du vil investere tid og penger på denne fagpersonen. En god personlig trener skal kunne hjelpe, veilede og støtte deg på veien til målet ditt – hva enn det måtte være. Sliter du med å komme i gang med treningen, opprettholde en god treningsfrekvens, ønsker du å lære noe nytt eller har spesifikke mål mener jeg det å invistrere i en PT er noe av det lureste du gjør. Om du har helsemessige utfordringer og trenger tilrettelagt trening vil en PT kunne hjelpe deg i samarbeid med en behandler. Siden du vil investere både tid og penger på PT’n din kan det være lurt å forsikre deg om at du velger den rette PT’n for deg. Her kommer noen sjekkpunkter du bør krysse av når du skal velge din personlige Trener:

Kjemien må stemme

Jeg mener noe av det aller viktigste er at kjemien stemmer mellom deg og PT’n. Dere bør ha en god tone og praten bør flyte. Ikke minst skal du føle at PT’n ser deg og dine behov! En god PT skal kunne tilpasse seg de aller fleste mennesker men man vil alltid møte personligheter man bare ikke går overens med. Husk at dere skal bruke mange timer sammen og minuttene kan føles evig lange om stemningen er dårlig mellom dere. 

Sjekk at PT’n har papirene i orden

Dessverre er ikke «Personlig Trener» en beskyttet tittel. Det gjør meg utrolig trist da det blir lett å misbruke tittelen og alle kan kalle seg «treningseksperter». Heldigvis finnes det i dag mange gode og grundige PT-utdanninger i Norge og de fleste seriøse treningssentrene ansetter kun sertifiserte Personlige Trenere. 

Er PT’n oppdatert?

Det har skjedd mye med PT utdanningen de siste årene. Da man før kunne kalle seg PT ved å gå på et kjapt kurs kreve det nå en grundig utdannelse for å bli sertifisert PT. Det forskes stadig på trening og kosthold og en Personlig Treners viktigste jobb er å holde seg oppdatert i faget. Hør gjerne med PT’n om hvor og når han/hun tok utdannelsen sin og om han/hun har tatt noen etterutdanninger.

Spesialområder

Møter du en PT som påstår han/hun kan alt bør varsellampene blinke. En PT skal ha en god grunnleggende forståelse for både trening og kosthold men har ofte spesialisert seg innen enkelte områder. Det kan være generell styrketrening, baseløft, muskelvekst, utholdenhetstrening, olympiske løft/vektløfting etc. Velg en PT som er god på det du trenger hjelp til og ikke er redd for å henvise deg videre hvis han/hun vet om andre som er bedre på området. En PT skal heller aldri diagnoser deg om du har en skade eller sykdom men heller henvise deg videre til en behandler. 

Mitt mål som personlig trener er at kunden blir sett, får den hjelpen han/hun søker og ikke minst blir uavhengig av meg slik at han/hun er komfortabel med å trene på egenhånd. Da vet jeg har gitt kunden min de verktøyene han/hun trenger og lært kunden å bruke dem. Å få følge kunden min på reisen og se kunden oppnå målene sine er det jeg elsker aller mest med jobben min. Det blir mange lange arbeidsdager og sene kvelder, men det føles alltid verdt det når jeg ser kunden blir fornøyd. Er du nybegynner, vil lære noe nytt eller har  du skader/sykdommer anbefaler jeg å investere i en Personlig Trener som kan hjelpe og veilede deg. Har du mye treningserfaring og ønsker et skreddersydd treningsprogram kan online coaching være et alternativ. Jeg hjelper deg gjerne med begge deler! Du finner meg på Sense Helse på Kongsberg hvor jeg kobber som Personlig Trener, Kostholdsveileder og instruktør eller online her på tonjesmuskelmat.no. Har du spørsmål angående trening og kosthold er det bare å ta kontakt på tonjemeinstad@gmail.com. 

Håper du finner den rette PT’n for deg!


Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email