Er du over middels interessert i trening har du sikkert hørt om BCAA. Et kosttilskudd som har blitt veldig populært å innta i forbindelse med trening. Enten i form av pulver, tabletter eller flytende (da ofte sammen med koffein i en energidrikk). Men hva er egentlig BCAA? Har det noe effekt og er det nødvendig for oss? La oss ta en nærmere titt.

Hva er BCAA?

Ett protein er bygget opp av flere aminosyrer. De fleste av disse aminosyrene kan kroppen omdanne selv men åtte av disse aminosyrene er essensielle, det vil si at de må tilføres via kosten. Blant disse har vi Isoleucin, Leucin og Valin. Det er disse vi kalles BCAA (Branched chain amino acids) eller forgrenede aminosyrer. I motsetning til andre aminosyrer må ikke disse innom leveren før de omsettes i kroppen. De kan derfor forbrennes og brukes som energi direkte i muskelvevet.  BCAA er musklenes foretrukket energikilde og vil derfor forebygge muskelnedbryting hvis glykogenlagrene går tomme. I tillegg støtter BCAA muskeloppbygging ved å stimulerer proteinsyntesen. Forskning har også vist at inntak av BCAA kan gi bedre restitusjon.

Trenger vi BCAA?

De aller fleste får i oss nok protein via kosten. Det er anbefalt å innta ca. 1,5 – 1,8 g protein pr. kg pr. dag, avhengig av aktivitetsnivå og helsestatus (opp til 2,0 g kg protein pr. kg for toppidrettsutøvere eller utøvere i vekst). Et sunt og variert kosthold vil i de fleste tilfeller dekket ditt proteinbehov og tilskudd av BCAA er derfor ikke nødvendig.

Hvem kan det være nyttig for?

Om du av ulike grunner ikke får i deg nok proteiner kan BCAA være gunstig (f.eks om du ligger i kaloriunderskudd). Liker du å trener på tom mage eller spiser etter periodisk faste kan inntak av BCAA før trening bidra med å gi deg litt mer energi under økta. Noen mener de opplever merkbar forskjell på styrke, energi og restitusjon når de inntar BCAA og føler derfor de får en bedre treningsøkt. Ønsker du å tilføre kroppen proteiner etter trening og foretrekker noe lett å drikke istedenfor en proteinshake eller mat kan BCAA være et alternativ.

Om effekten av BCAA er mest placebo eller reell er vanskelig å si. Funker det for deg er det ingenting i veien med å ta tilskudd av BCAA, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Mange av pulverne du blander i vann og de ferdige drikkene smaker veldig godt Dette (og god markedsføring) tror jeg er hovedårsaken til at BCAA har blitt så populært. Som kostholdsveileder vil jeg alltid anbefale naturlig mat over kosttilskudd. Da får du i tillegg i deg viktige vitaminer, mineraler, fullverdig protein og kostfiber.

Konklusjon: å nyte en drikk med BCAA i ny og ne er helt innfor! (og noe undertegnede gjør støtt og stadig! ;))

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email