Kanskje den oppskriften som er mest etterspurt etter jeg begynte å dele måltidene mine på instagram. Dette er min «go-to» frokost fordi den smaker nydelig, metter godt og gir langvarig energi. Havre inneholder langsomme karbohydrater som gir stabilt blodsukker og fiber som støtter fordøyelsen. For at en havregrøt skal holde deg mett lenge bør du tilsette en fettkilde og en proteinkilde i tillegg. Da får du et fullverdig måltid og en SUPER start på dagen!

INGREDIENSER

  • 1-1,5 dl havregryn.
  • 1-2 ss mandelmel/kokosmel (kan sløyfes men gjør grøten ekstra kremet, øker næringsinnhold og gir god smak)
  • 2-3 dl vann/melk (jeg bruker 50/50 vann og mandelmelk. Mengde væske kommer an på mengde tørrvarer og ønsket konsistens).
  • 1 ss linfrø
  • 1-2 stk raspet gulrøtter.
  • raspet ingefær (kan sløyfes).
  • 1 egg eller 3-4 ss mager kesam/ gresk yoghurt.
  • Valgfritt: kanel, kardemomme, salt, honning/stevia/agave.

OPPSKRIFT

  1. Bland havregryn, mel, linfrø, salt og eventuelt krydder/søtning i en kjele.
  2. Kok opp med melk/vann. Når grøten koker tilsetter du raspet gulrot og ingefær.
  3. Skru ned varmen og la grøten småkoke i noen minutter til den har fått ønsket konsistens.
  4. På slutten av koketiden tilsetter du et egg. Rør godt så egget blander seg i grøten og gjør den kremete. (Obs: pass på å ha lav varme så egget ikke koagulerer og blir til eggerøre).

NOTATER

  • Eventuelt kan du dra kjelen bort fra plata før du rører inn egget/kesam.
  • Topp gjerne grøten med en klatt Kesam/yoghurt, tørket frukt og hakkede nøtter. God frokost!

Ps: lager du noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på instagram med #tonjesmuskelmat så ser jeg hva du lager! 🙂

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email