Deilige pitabrød som kan fylles med det du måtte ønske! Disse er bakt med grovt glutenfritt mel som gjør de både sunne og mettende. I tillegg til å være sunnere smaker de også minst like godt som orginalen proppet full av hvetemel. De puffer seg ikke opp på samme måte som tradisjonelle pitabrød, men de blir luftige og er lette å skjære lommer i.

Ingredienser 

  • 3 dl lunkent vann/melk
  • 1/2 pose tørrgjær
  • 1 ss honning eller sukker
  • ca. 3,5 dl glutenfri melblanding*
  • ca.1 ss krydder (jeg brukte et urtesalt med chili, hvitløk og basilikum)
  • 1 ts bakepulver (kan sløyfes)
  • (1/2 ts xanthan gum eller 1 ts fiberhusk)

Oppskrift

  1. Rør sammen 3 dl lunkent vann, honning/sukker og gjær og la blandingen stå i minst 5 min.
  2. Bland sammen 3 dl mel, bakepulver og krydder i en bakebolle. Hvis melblandingen din ikke inneholder bindemiddel kan du tilsette xanthangum/fiberhusk også. Tilsett gjærblandingen og elt i noen minutter til du har en fast og litt klissete deig. Juster eventuelt med mer mel.
  3. Fordel deigen i 6-8 boller som du presser flate på et stekebrett kledd med bakepapir (bruk fuktige hender hvis deigen er klissete). La brødene heve i ca. 30-40 min.
  4. Stek på 225 grader i 10-12 min. Snu gjerne pitabrødene halvveis for skikkelig stekeskorpe.

Notater

  • Ulike melblandinger absorberer ulik mengde væske, juster med mer mel underveis til du har en klissete deig som er mulig å jobbes med. Jeg har brukt både havremel, glutenfrie melblandinger fra Toro og Semper og en blanding av disse. Best resultat har jeg fått med melblanding fra Semper. 
  • Krydder kan sløyfes. 
  • Bakepulver kan sløyfes men bidrar til luftigere bakst.

Ps: lager du noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på instagram! Tagg @pt_tonjemeinstad og #tonjesmuskelmat så ser jeg hva du lager 🙂

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email