Noe jeg alltid har i kjøleskapet er hjemmelaget syltetøy. Det er raskt, enkelt å lage og kjempegodt! For ikke å snakke om mye sunnere en syltetøyet du kjøper i butikken som ofte er proppfulle av sukker og konserveringsmidler. Jeg bruker syltetøy til…alt?! På brødskiven, pannekakene, vafler, på havregrøten, sammen med yoghurt og granola og på toppen av smoothien min. Lag ditt eget syltetøy du også!

Ingredienser

  • 400 g fryste bringebær
  • 2 ss chiafrø •
  • 2-4 ss honning (eller annen søtning)
  • Valgritt: vaniljepulver/essens, sitronsaft

Oppskrift

  1. Kok opp bær, honning, sitronsaft og vaniljepulver i en kjele. La blandingen småkoke litt mens du rører om.
  2. Skru av varmen, tilsett chiafrø og rør godt. Syltetøyet tykner når det får stått litt og chiafrøene sveller. Hell i glass eller lufttette bokser og oppbevares kjølig.
  3. Server på brødskiven, pannekaker, vafler, med yoghurt og granola, i havregrøten… bruk fantasien!

Notater

  • Bringebær kan byttes ut med andre typer fryste bær.
  • Chiafrø kan byttes ut med linfrø.
  • Smak til og juster mengden søtning.
  • Syltetøyet holder seg fint i kjøleskapet i 5-7 dager og kan også fryses. 

Ps: lager du noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på instagram! Tagg @pt_tonjemeinstad og #tonjesmuskelmat så ser jeg hva du lager 🙂

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email