Pizzabunn av blomkål blir aldri helt det samme som orginalen, men smaken er det ingenting å si på! Denne pizzavarianten er sunn, næringsrik og proppfull av grønnsaker. Den er rask å lage og helt perfekt når du får pizzacravings i hverdagen. I denne oppskriften kan du kan bruke både revet ost og cottage cheese men jeg anbefaler revet ost for best resultat. Topp herligheten med dine favoritt-toppings og nyt pizzaen hverdag som helg. 

Ingredienser

(1-2 porsjoner)

  • 1/2 hode blomkål
  • 1 egg
  • 4 ss revet ost eller cottage cheese 
  • Salt, pepper og litt tørket basilikum (kan sløyfes)

Valgfri topping 

Valgfritt tilbehør

  • Salat
  • Guacamole
  • Rømmedressing 

Oppskrift

  1. Forvarm stekeovnen til 220 grader.
  2. Cottage cheese bunn: Lag blomkålris ved å rive blomkålen i et rivjern eller kjøre den i en blender/foodprocessor til den har konsistens som finkornet ris. Ha blomkålrisen i ett kjøkkenhåndkle og klem vannet ut av risen. Bland risen sammen med egget, ost og krydder og fordel røren utover et bakeark. Forstek pizzabunnen i 15-20 min.
    Bunn med revet ost: Del opp blomkålen og ha den i en blender/kjøkkenmaskin sammen med egg, ost og krydder. Kjør alt til en glatt masse som du fordeler utover et bakeark. Forstek pizzabunnen i 15-20 min.
  3. Fordel pizzasausen utover pizzabunnen og topp med ønsket topping. Stek pizzaen videre i ca. 10 min. Avkjøl noe før du topper den med fersk basilikum og cashewnøtter. Server gjerne med en grønn salat, guacamole og/eller rømmedressing. 

Notater 

  • Rød pizzasaus kan erstattes med créme fraîche og pesto. 
  • Topp pizzaen med det du ønsker.
  • Alene holder oppskriften til én porsjon. Skal du servere pizzaen til flere bør du doble oppskriften eller server med tilbehør som potetbåter etc. 
  • Pizzabunnen blir myk i midten så kniv og gaffel anbefales. 
  • Oppskrift til bunn er inspirert av tine.no.

Har du laget noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på Instagram og tagg #tonjesmuskelmat og @pt_tonjemeinstad så ser jeg hva du lager! 🙂 

Skriv En Kommentar