Fiskemiddagen behøver ikke være vanskelig, tidskrevende eller traust. Denne middagen tar deg maks 20 minutter å slenge sammen, er enkel å lage og er proppfull av spennende asiatiske smaker. Du kan både bruke fersk og fryst fisk, bare husk å tine den opp før du setter i gang.

Ingredienser
(2 porsjoner)

  • 2 stk laksefilet (fersk eller opptint frossen)
  • 2 porsjoner ris (1 boil’n’bag pose)
  • Valgfrie wokgrønnsaker (se notater)
  • Soyasaus
  • Sweet chilisaus 

Oppskrift

  1. Kok ris etter anvisning på pakken.
  2. Mens risen koker steker du laksen og kutter opp grønnsakene. Jeg pleier å ha litt olje i pannen og steke laksen noen minutter på høy varme med skinnsiden ned. Når fisken begynner å bli lyserosa skrur jeg ned varmen og steker videre under lokk i 6-7 min til fisken er gjennomstekt. Jeg synes denne metoden gir best resultat men du kan tilberede fisken hvordan du vil. Dryss litt soyasaus over laksen mens den stekes.
  3. Wok grønnsakene på høy varme i litt olje og tilsett noen spiseskjeer chilisaus på slutten av steketiden. 
  4. Bland ris og grønnsaker sammen og fordel blandingen på to asjetter.
  5. Server fisken og risblandingen med ett ekstra dryss med chilisaus og soyasaus. Vel bekomme!

Notater

  • Laks kan erstattes av ørret eller scampi. 
  • Bruk de grønnsakene du liker best. Jeg brukte brokkoli, paprika (rød og gul), gulrot, vannkastanjer og bambusskudd. Du kan også bruke en pose asiatisk wokblanding for enkelhetens skyld.
  • Fisken kan tilberedes i ovnen.

Ps: lager du noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på instagram! Tagg @pt_tonjemeinstad og #tonjesmuskelmat så ser jeg hva du lager 🙂

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email