Du vet når du er skikkelig fysen på smågodt, sånn typisk midt i uka, men fornuften ber deg vente med sukkeret til helgen? vel, disse gelégodisene kan du nyte med verdens beste samvittighet på en onsdag, men de er så gode at du like gjerne kan spise de på lørdagen også. I tillegg er de proppet fulle av antioksidanter som beskytter cellene våres og bidrar til at vi holder oss friske. Win win!

Ingredienser

  • En pose fryste bær (jeg brukte skogsbær)
  • En pakke gelatinpulver/gelatinblader
  • Saften fra 1/2 sitron
  • Vaniljeessens (eller frøene fra en vaniljestang)
  • Valgfri søtning (sukker, sukrin, honning, agave

Oppskrift

  1. Legg gelatinen til bløt.
  2. Tin bærene i en kjele sammen med litt vann (0,5 dl). 
  3. Mos bærene til purée med stavmikser og tilsetter vaniljeessens, sitronsaft og søtning. Smak deg frem. 
  4. La blandingen småputre noen minutter før du tilsette gelatinen. Rør godt om slik at gelatinen smelter og blander seg med pureen.
  5. Hell pureen i små former og sett kjølig i 4-6 timer.

Notater:

  • Bruk hvilke fryst bær eller frukt du vil. Mango blir også kjempegodt!
  • Kiwi og ananas kan ikke brukes da de inneholder enzymer som bryter ned gelatinen slik at den ikke stivner.
  • Har du ikke små former kan du bruke en større form og dele opp geléen i biter når den har stivnet. 

Ps: lager du noen av oppskriftene mine? Del de gjerne på instagram med #tonjesmuskelmat så ser jeg hva du lager! 🙂

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email