Det er mange kostholdsmyter som florerer rundt på nettet. Ofte er disse skapt av selverklærte «kostholdseksperter» med sterke meningen men manglende utdanning. Hva er sant og hva er bare sprøyt? Det kan være vanskelig å skille hveten fra klinten. Vi skal nå se på noen av de vanligste kostholdsmytene og legge de døde en gang for alle!

1.Karbohydrater gjør deg feit.

Nei! Karbohydrater i seg selv gjør ikke at du går opp i vekt. Om du inntar flere kalorier enn du bruker over en lengre periode vil du gå opp i vekt. Det er det samme om kaloriene kommer fra karbohydrater, fett eller proteiner (eller alkohol!).

2. Du legger på deg av å spise om kvelden.

Feil! Du legger ikke på deg av å spise etter kl 18 slik mange tror. Det handler om hvor mange kalorier du spiser i løpet av dagen, ikke når du spiser dem. Om du spiser for lite i løpet av dagen er det derimot større sjanse for at du spiser mer enn du trenger til kvelds. Tenk litt på dette: Trenger du mest energi til hverdagens gjøremål eller rett før du skal legge deg?

3. Mange små måltider holder forbrenningen i gang.

Forbrenningen din er i gang så lenge du lever. For forbrenningen din spiller det ingen rolle hvor store måltidene dine er eller når de spises. Det er derimot lurt å spise regelmessig for å holde energien oppe i løpet av dagen og unngå oksehungeren på kvelden.

4. Kokosolje er sunt fett.

Fett trenger vi alle sammen. Men det er ikke ett fett hva slags fett vi spiser. Vi kan grovt dele fett opp i to forskjellige typer: umettet og mettet fett. Umettede fettsyrer kan forebygger hjerte -og karsykdommer, mens mettet fett øker risikoen for hjerte – og karsykdommer. Kokosolje inneholder 90% mettet fett. Helsedirektoratet anbefaler at mindre enn 7% av vår totale energiinntak bør komme fra mettet fett. Kokosfett er altså ikke usunt i små mengder men har ingen magiske egenskaper i forhold til annet mettet fett. 

5. Fruktsukker er usunt.

Karbohydrater brytes ned til de samme sukkermolekylene i kroppen, uansett om de kommer fra frukt, grønnsaker, grove kornprodukter eller raffinert sukker (som du finner i godteri). Forskjellen på frukt og f.eks godteri er at frukt, i tillegg til fruktsukker, også inneholder vitaminer, mineraler, kostfiber og vann som er bra for helsa og bidrar til metthetsfølelse. Frukt er kalorifattig og det er så og si umulig å spise mer energi en du behøver kun fra frukt. Studier viser at personer med et høyt inntak av frukt og grønt har mindre risiko for å utvikle en rekke livsstilssykdommer, overvekt/fedme og flere krefttyper. Spis frukt med god samvittighet!

6. Vi trenger «Detox»kurer for å rense kroppen.

Det er ikke mangel på aktører som selger såkalte «detox» kurer som skal rense kroppen. Disse kurene er bare sprøyt! Det er ingen dietter eller kurer som kan rense kroppen for avfallsstoffer. Leveren og nyren vår er designet for å skille ut avfallsstoffer fra kroppen vår. Friske individer behøver derfor ikke bekymre seg for dette. 

7. Sukker er gift.

Dette er feil. Hvitt raffinert sukker (sukrose) består av glukose og fruktose. Disse karbohydratene finnes naturlig i blant annet frukt og grønnsaker. Altså ingen giftstoffer å snakke om. Som med alt annet er det snakk om mengder. Sukkerholdige matvarer inneholder ofte mye energi og lite næringsstoffer og det kan være lett å spise for mye av disse matvarene. Et for høyt inntak av sukker er uheldig for tannhelsen og kan føre til overvekt.

8. Du kan bli avhengig av sukker.

Feil… i alle fall ikke på samme måte som man kan bli avhengig av rusmidler. Du kan derimot føle en viss glede og tilfredstillelse av å spise noe søtt og på den måten føle et sug etter den søte smaken. 

9. for mye protein er skadelig for nyrene.

Nei. Så lenge du har normal nyrefunksjon er ikke et høyt proteininntak skadelig for nyrene.  

10. sukkerfri brus er like usunt som vanlig brus.

Feil! Kunstig søtning inneholder ikke energi og påvirker ikke blodsukkeret vårt slik som sukker. Det er lite som er forsket mer på enn kunstig søtning og det er strenge reguleringer på hva som tilsettes matvarer i Norge. Lettbrus er et smartere valg enn brus med sukker, men vann vil alltid være den beste tørstedrikken. 

Skrevet av Tonje Meinstad Aaserud.
Personlig trener, kostholdsveileder og instruktør.
Instagram @pt_tonjemeinstad

Legg igjen en kommentar

DELE PÅ SOSIALE MEDIER

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on skype
Share on email